Inklusion på Store Magleby Skole

På Store Magleby Skole arbejder vi med inklusion med afsæt i Dragør Kommunes inklusionspolitik. Som led i arbejdet med inklusion er der også udarbejdet en handleplan for inklusion, der gælder for alle skolerne i Dragør Kommune. Både inklusionspolitikken og handleplanen kan ses i nedenstående dokumenter.

På Store Magleby Skole har vi valgt at omsætte inklusionspolitikken og handleplanen i en beskrivelse af skolens arbejde med inklusion, den findes også herunder.

På denne baggrund handler inklusion på Store Magleby Skole derfor om skolens ”evne” til at se det enkelte barn i fællesskabet, og give det enkelte barn mulighed for at blive så dygtig som muligt. Folkeskolen er således netop kendetegnet ved det helt unikke fællesskab, der eksisterer i folkeskolen. Det er kun her, at direktørens datter kan sidde ved siden af chaufførens søn.

Bærende for arbejdet er derfor at vores handlinger tydeligt afspejler at vi insisterer på fællesskab, fordi vi ved at det er essentielt at få alle børn til at lykkes i fællesskabet, og få fællesskab til at lykkes for alle. Det indebærer både den sociale og faglige del.

Hvad skal du gøre, hvis du har spørgsmål til dit barns trivsel

Oplever du, at dit barn mistrives i skolen eller har behov, det er vigtigt, at skolen kender til, er det vigtigt, at du kontakter dit barns kontaktlærere/-pædagoger. Dit barns lærere eller pædagoger vil herefter inddrage afdelingslederen eller skolens didaktiske leder, der står i spidsen for skolens Kompetencecenter. Det er i samarbejde mellem lærere, pædagoger og ledelsen, at indsatser vurderes og herefter aftales med jer som forældre.

Indsatser på skolen vil typisk altid indeholde aftaler om tiltag hjemme, hvis du f.eks. oplever, at dit barn ikke trives fagligt, kan en indsats hjemme f.eks. være at træne læsning, matematik eller noget helt tredje. Det suppleres typisk af en indsats i skolen efter nærmere aftale.

Hvis du har generelle spørgsmål til inklusion og skolens arbejde med inklusion og trivsel, kan du kontakte didaktisk leder Signe Schandorff. Du finder kontaktoplysninger i menupunktet "Kontakt".

Inklusionspolitik Dragoer Kommune.pdf

Shape Created with Sketch.

Handleplan for inklusion.pdf

Shape Created with Sketch.